مقدمه:
انجمن پروژه تولید انیمیشن مارویاما یا”MAPPA” یکی از معروف ترین استودیو های حال حاضر صنعت انیمه ژاپن در سال 2011 توسط “Masao Maruyama” بنیان گذار سابق Mad House تاسیس شد.
درسال ۲۰۱۶ مارویاما مدیریت استودیو را رها کرده و اقدام به تاسیس سومین استودیو خود(استودیو M2) کرد.
زمانی که از او درباره خروجش از این دو استودیو سوال شد، مارویاما گفت: «من مدهوس را ترک کردم برای اینکه موفقیت تجاری استودیو دیگه جایی برای آزادی هنری باقی نذاشته بود، ماپا رو ساختم تا انیمه های اورجینال و انیمه هایی که دوست داشتم، با افرادی که دوست داشتم بسازم، اما با گذشت زمان ماپا هم رشد کرد و من دوباره خودم رو در شرایطی مشابه پیدا کردم.»
بعد از خروج مارویاما ریاست استودیو به دست مانابو اوتسوکا افتاد و ایدئولوژی فعلی استودیو ماپا که ساخت انیمه از مانگا های سنگین و پر ریسک و معروف هستش به خاطر سیاست های آقای مانابو هستش که این سیاست 180 درجه با ایدئولوژی مارویاما و دلیلش برای ساخت ماپا تفاوت دارد.
اوایل کار، استودیو ماپا انیمه های اورجینال با کیفیت زیادی مثل Kids on the Slope , Terror in Resonance به کارگردانی کارگردان خوش نام Shinichirō Watanabe که کارگردان انیمه هایCowboy Bebop , Samurai Champloo بوده می ساخت.
ولی بعد از ریاست مانابو بیشتر تمرکز استودیو روی انیمه هایی است که از روی مانگا های معروف مثل Attack On Titan و Jujutsu Kaisen ساخته میشه.
البته بعد از رفتن مارویاما هنوزم انیمه های اورجینال خوب و با کیفیت مثل ?!Yuri!!! on Ice , Bucchigiri ساخته شد و اخیراً هم انیمه های اورجینال دیگری مثل Zenshu و Lazarus به کارگردانی واتانابه معرفی شده.
تیم های استودیو ماپا:
تعداد کارمند های استودیو ماپا طبق آخرین اطلاعات 408 نفر هستش که این تعداد افرادی هستش که قرارداد رسمی با این استودیو دارند ولی خیلی از انیماتور های درجه یک صنعت انیمه با هیچ استودیویی قرارداد رسمی ندارند و صرفاً برای یک سری پروژه ها استخدام میشن و جزو کارمند های استودیو حساب نمیشن.
استودیو ماپا استودیو بزرگی هست و از سه تیم اصلی و دو تیم فرعی (در واقع استخدامی) تشکیل شده و بعضی از تیم ها خودشون به چند تیم تقسیم میشن.
بهترین و پر اهمیت ترین تیم : (Seshimo team)
تیم انیمه های chainsaw man و JJK بهترین تیم استودیو ماپا که علاوه بر انیماتور های خود استودیو بهترین انیماتور های صنعت هم استخدام میکنن تا روی این آثار کار کنن و از نظر انیمیشن کار این تیم حرف نداره.
Chainsaw Man به کارگردانی ریو ناکایاما یکی از بهترین و متفاوت ترین اقتباس هایی که تا حالا از یک مانگا گرفته شده و نه تنها کارگردانی بلکه موسیقی و انیمیشن این انیمه یک شاهکار به تمام معناست.
البته ناکایاما از ماپا جدا شده و استودیو خودش را تاسیس کرده که در ادامه بهش می پردازم و دیگر قرار نیست همچین اقتباسی از این اثر ببینیم.
Jujutsu Kaisen که هم اکنون پر طرفدار ترین انیمه جهان هستش، فصل اول و سینمایی زیرو به کارگردانی سونگ هو پارک (که ایشون هم از ماپا رفت و استودیو خودش را تاسیس کرد و به ایشون هم می پردازم) و فصل دوم به کارگردانی شوتا گوشوزونو ساخته شد و هر دو فصل در سبک خودشون عالی بودن.
در فصل دوم برای اپیزود های 16 و 17 بهترین تیم انیمیشن صنعت انیمه یعنی تیم هاکیو گو علاوه بر انیماتور های درجه یک دیگری مثل وینسنت چانسارد استخدام شدن ولی به خاطر زمان کم و شرایط کاری افتضاح استودیو نتونستند تمام کاری که میخواستن رو انجام بدن ولی با این حال چیزی که تحویل دادن فراتر از عالی بود.(در ادامه به حواشی ساخت فصل دوم جوجوتسو و تیم سشیمو میپردازم)
تیم پر اهمیت بعدی : (Hayashi team)
تیم انیمه های Aot و Dorohedoro و Kakegurui
این تیم هم پر از انیماتور های با استعداد و خبره هستش و آقای هایاشی و تیمش یکی از کاربلد ترین تیم ها توو زمینه سهبعدی (CGI) هستش و به وفور از سه بعدی توو انیمه هاشون استفاده میکنن و ترکیب دو بعدی سه بعدی عالی ای دارن و بر خلاف اکثر تیم ها برای صرفه جویی در زمان و هزینه از سه بعدی استفاده نمیکنن.
انیمه Dorohedoro هم جزو معدود انیمه های تقریباً تمام سه بعدی با کیفیت و دارای انیمیشن خوب هستش و بعد از 4 سال و بعد از تمام شدن اتک این تیم سر پروژه قبلی خودشون اومدن و فصل دومو تائید کردند.
پشت پرده ساخت فصل آخر Attack on Titan:
بعد از ساخت انیمه دوروهدورو استودیو ماپا فصل آخر انیمه محبوب Attack On Titan رو که توسط استودیو Wit رها شده بود رو بر عهده گرفت و اون رو به تیم هایاشی سپرد. میشه گفت اتک شروع جاه طلبی های مانابو بود و خودش در مصاحبه ای گفته بود که (ما میدونیم خیلی از طرفدار ها قراره بیان و بگن که چیزی که شما تحویل دادید به خوبی ویت نبوده، ولی با این حال ما این ریسک رو پذیرفتیم) این نشان دهنده جاه طلبی زیاد آقای مانابو رئیس استودیو ماپا هستش.
ولی ساخت فصل آخر اتک با مشکلات زیادی همراه بود زمان بسیار کم برای تولید از یک طرف شیوع کرونا هم از یک طرف شرایط رو به شدت وخیم کرد(زمان تولید در مواقع خیلی زیادی دست استودیو نیست و کمیته تولید تعیین میکنه) تا حدی که در ایونت هایی که ماپا برگذار میکرد و آقای هایاشی در اونها حضور داشت آثار خستگی شدید در چهره ایشون مشخص بود ولی با این حال آقای هایاشی و تیمش سر این پروژه موندن و پارت اول فصل آخر اتک با کلی ایراد پخش شد.
برای همین برای پارت دوم زمان بیشتری در اختیار تیم قرار دادن و چیزی که تحویل دادن خیلی بهتر از پارت اول بود ولی با این حال جادوی سه فصل اول رو نداشت برای همین آرک پایانی اتک به پارت سوم موکول شد.
زمان کافی از یک طرف و اضافه شدن آریفومی ایمای (انیماتور اصلی سکانس های دستگاه ODM در سه تا سیزن اول) به تیم از یک طرف باعث شد پارت سوم اتک با بالاترین کیفیت انیمیشن پخش بشه و تونستیم در این پارت اوج خلاقیت هایاشی رو در کارگردانی، اونم در رامبلینگ با یک ترکیب دو بعدی، سه بعدی عالی ببینیم.
آریفومی ایمای هم سکانس آخر دستگاه ODM رو به بهترین شکل ممکن انیمیت کرد تا چیزی رو که خودش شروع کرده بود به پایان برسونه.
از لحاظ کیفیت: پارت یک متوسط ، پارت دو خوب و پارت سه عالی
تیم سوم : (Takahiro team)
این تیم انیمه های اورجینال استودیو رو میسازه مثل بوچیگیری که فصل پیش پخش شد و یا Zenshu که به تازگی تائید شده.
سطح انیمیشن و کار بصری این تیم عالیه چون بودجه و زمان کافی به این تیم داده میشه و استودیو خیلی بهشون فشار نمیاره.
تیم های استخدامی:
علاوه بر تیم های اصلی، استودیو دو تا تیم استخدامی هم داره که روی Vinland Saga , Hell’s Paradise کار میکنن.
تیم Vinland Saga که همون تیم سیزن اول هستش ولی به علت ضرر هایی که استودیو ویت در سیزن اول کرد دیگر حاضر به ادامه دادن انیمه نشد و همون تیم توسط ماپا استخدام شد تا روی سیزن دو کار کنه.
انیمیشن تغییر زیادی نکرد و فقط دیزاین کارکترها پر جزئیات تر شد و از اونجایی که استودیو به این تیم هم فشار نیاورد و زمان کافی در اختیارشون قرار داد انیمیشن اثر عالی هستش و کارگردانی فوق العاده ای داره.
تیم Hell’s paradise ولی قضیش کاملاً متفاوت از Vinland Saga هستش. این انیمه یکی دیگر از جاه طلبی های آقای مانابو هستش چرا که خود استودیو تیمی نداشت که رو این اثر بزاره و به سختی تونست یه تیم استخدام کنه و تازه همون تیم هم زمان کافی نداشتن، برای همین این انیمه از لحاظ کیفیت و انیمیشن با اینکه بد نبود ولی اصلاً در حد و اندازه های اسم اثر و استودیو نبود. ولی احتمالاً برای فصل دوم برنامه ی دیگری داشته باشند تا کیفیت بهتری رو ارائه بدن.
حواشی:
استودیو ماپا به واسطه آثاری که تولید میکنه و شرایط کاری و زمانی که به تیم میده همیشه حواشی گوناگونی پیرامونش بوده و این حواشی در حین ساخت فصل دوم انیمه جوجوتسو کایزن به اوج خودش رسید.
طبق عکسی که بالا قرار دادم خیلی از انیمه های ماپا از نظر شرایط کاری و زمانی که به تیم برای تولید میدن وضعیت خیلی بدی دارن و همین باعث شده انیماتورها با وجود قرارداد سکوتی که دارن آیندهی شغلیشون رو به خطر بندازن و از کوچیک و بزرگ و معروف و ناشناس گرفته همه از شرایط کار افتضاح ماپا شکایت کنن.
ماپا برای فصل ۲ جوجوتسو بهترین افراد صنعت رو استخدام کرده بود ولی با برنامه ریزی زباله و زمان کم اجازهی کار و ساخت قسمت با کیفیت خوب رو نداد.
این قضیه برای سینمایی جوجوتسو هم بود که کل سینمایی توو 4 ماه ساخته شد و بعد از اون سونگ هو پارک (کارگردان فصل اول و سینمایی جوجوتسو و انیمه God Of High School) از ماپا رفت و استودیو خودش رو با نام E&H Production تاسیس کرد اولین انیمه رسمیش Ninja Kamui بود که برخلاف انتظار به شدت ضعیف بود چه از لحاظ داستان چه از لحاظ انیمیشن
کارگردان سیزن اول Chainsaw Man آقای ریو ناکایاما هم بعد از فصل اول از ماپا رفت و استودیو خودش رو با نام Andraft تاسیس کرد.اولین کار استودیو هم یک ویدیو تبلیغاتی هست که توسط خود ناکایاما استوریبرد و کارگردانی شده.
ولی مهمترین عضوی از ماپا که جدیداً جدا شده و بیشترین تاثیر رو احتمالاً روی آینده ماپا قراره بزاره آقای ماکوتو کیمورا هستش که یکی از تهیه کنندگان انیمیشن در تقریباً تمام پروژههای ماپا بوده. ایشون هم از استودیو جدا شد و استودیو خودش رو با نام Blue Rights تاسیس کرد.
در ادامه حواشی استودیو ماپا، کنسل شدن سینمایی Yuri!!! on Ice بعد از هفت سال هستش. که البته بعید بدونم دلیلش شرایط فعلی ماپا باشه چون ساخته شدن یا نشدن یه انیمه در موارد زیادی ربطی به استودیو نداره و کمیته تولید تصمیم میگره، احتمالاً در این مورد هم استودیو و کمیته تولید با هم به توافق نرسیدن و انیمه کنسل شده.
هیج دیدگاهی ثبت نشده ;(